top of page

Durf Doe Donut: Grip of het Begrip

met onderzoeker en docent sociaal ondernemen Maarten Hogenstijn

Over de taal van de nieuwe economie. Betekenis geven en nieuwe taal zoeken en het belang van een netwerk.

In deze aflevering neemt Maarten Hogenstijn ons mee in het zoeken naar en onderzoeken van sociaal ondernemerschap. Wat betekent sociaal ondernemen en hoe verschilt het van duurzaam ondernemen. Maarten helpt om grip te krijgen op de verschillende begrippen die worden gebruikt in het ‘ecosysteem’ van sociaal ondernemen.

 

Lucas Mol laat in ‘Lucas kijk op de zaak’ horen hoe hij zijn netwerk inzet om te veranderen naar een nieuwe economie, geen onderscheid tussen sociaal en duurzaam ondernemen: maar SAMEN.

 

To DO or NUT opdracht:

  1. Ga naar mijnverborgenimpact.nl en ontdek je eigen impact

  2. Doe de test en maak een screenshots

  3. Waar jij je impact op de aarde kunt verminderen en hoe ga je dat doen?

  4. Kies een bedrijf en analyseer deze op basis van de vijf principes van Kate Raworth over 21ste eeuws economisch denken: Purpose, Governance, Networks, Ownership, Finance.

 

NAMEN, WEBSITES, BOEKEN EN INSTELLINGEN WAAR MAARTEN NAAR VERWIJST:
 

Namen

Peter Garret, politicus en initiatiefnemer van Midnight Oil (australische band)

 

Boeken en tips

10K Incubator programma HvA, ondersteund start-up ideeën van HvA studenten

Verbeter de wereld begin een bedrijf, Willemijn Verloop en Mark Hillen (boek)

Donuteconomie, in zeven stappen naar een economie voor de 21ste eeuw, Kate Raworth (boek)

 

Keurmerken

Code Sociale Ondernemingen

Prestatieladder Socialer Ondernemen

B Corp

 

Instellingen en sociale ondernemingen

Milieuwerk, onderneming waarbij sociale impact prioriteit heeft.

Tony’s chocolonely, JaarFAIRslagen

Fair Phone, Impactreport 2020

Het Wagenhuis Breukelen, True Pricing Koffiehuis

5. grip op het begrip.jpg
bottom of page