top of page
  • Loes Wernsen

Leren is denken door vragen

Bij het ontwikkelen van nieuw onderwijs duiken we vaak snel in het onderwerp. Ik ontwikkel bijvoorbeeld samen met mijn team een module over duurzaam ondernemen en de nieuwe economie. We proberen antwoorden te vinden, theorie, afbakening, inspirerende gastsprekers, boeken, etcetera etcetera.


Ook in feedback geven merk ik vaak dat het prettig is om te helpen door snel de oplossing te bieden. ‘Je had dit of dat kunnen doen’. Of ‘als je zus of zo had gedaan, dan…’ maar als je iemand echt wilt helpen, stel dan een vraag!


Vragen stellen helpt in de eerste plaats om de ander te laten denken. En denken helpt om in een proces van verandering te komen en is dat niet leren?


Daarnaast helpen vragen je ook om de ander te zien. Vaak kennen we de ander niet als we feedback of tips geven. We weten niet welke ervaring(en) de ander heeft of wie de ander is.


Ik kwam afgelopen week in een situatie waarin ik tips kreeg, tips om te leren. Een veel gehoorde tip was ‘jij hebt echt veel energie en doet veel, je moet meer focussen.’ Als je me echt zou kennen, weet je dat de opmerking ‘jij hebt echt veel energie’ niet klopt. De opmerking raakte me en bij gebrek aan vragen, ben ik ze mezelf gaan stellen. Waarom raakt dit me nog steeds? Wat raakt me aan deze opmerking? Mijn conclusie is dat er geen vraag gesteld wordt, maar een stempel geplakt. Een stempel dat bovendien niet klopt.


Vragen stellen betekent de ander willen zien. Nieuwsgierig zijn en op basis daarvan de ander willen helpen om een proces van verandering in te zetten. Vragen betekent leren.


Durf te leren! Stel een vraag.


bottom of page